Επιχειρησιακές Διαδικασίες

Επιχειρησιακή διαδικασία (business process) είναι ένα σύνολο δραστηριοτήτων (ή εργασιών) που πραγματοποιούνται για την επίτευξη ενός καθορισμένου στόχου που σχετίζεται με τους τελικούς πελάτες ή άλλους ενδιαφερόμενους. Η οπτική των διαδικασιών παρέχει τη δυνατότητα κατανόησης της αλληλεπίδρασης των διαφορετικών οργανωτικών μονάδων για την επίτευξη ενός κοινού επιχειρησιακού στόχου, κατανόηση που είναι πολύ δύσκολο να επιτευχθεί με την παραδοσιακή οργάνωση και λειτουργία των επιχειρήσεων.

 
Πληροφοριακά Συστήματα

Η αυξανόμενη εισαγωγή προηγμένων πληροφοριακών συστημάτων στις επιχειρήσεις έχει συμβάλει στη δραστική αναδιοργάνωση των επιχειρησιακών διαδικασιών. Οι τεχνολογίες πληροφορικής είναι, επόμενως, αλληλένδετες με τις επιχειρησιακές διαδικασίες, αφού σε αρκετές περιπτώσεις αποτελούν το απαραίτητο μέσο υλοποίησης της πλειοψηφίας των δραστηριοτήτων που περιλαμβάνουν.

 
Μοντελοποίηση Διαδικασιών

Η Μοντελοποίηση Επιχειρήσεων (Enterprise Modeling) ή Μοντελοποίηση Επιχειρησιακών Διαδικασιών(Business Process Modeling ή BPM) αναγνωρίσθηκε και παγιώθηκε τις τελευταίες δύο δεκαετίες ως ένα αναπόσπαστο στοιχείο κάθε σχεδίου διοίκησης αλλαγών. Πλήθος εργαλείων και τεχνικών προτάθηκαν και εξελίχθηκαν για την υποβοήθηση της Μοντελοποίησης Επιχειρήσεων και το σχεδιασμό ή βελτίωση των συστημάτων οργάνωσης των επιχειρήσεων.

 
Η-Επιχειρείν

Το Ηλεκτρονικό Επιχειρείν (E-Business) ή Ηλεκτρονικό Εμπόριο (E-Commerce) όπως είναι ευρύτερα διαδεδομένο, επιτρέπει στις επιχειρήσεις που καταφέρνουν να το αξιοποιήσουν αποτελεσματικά να εκμεταλλευτούν νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες και να υιοθετήσουν επιχειρηματικά μοντέλα με τα οποία να ενισχύσουν όλες τις πτυχές της διαχείρισης της εφοδιαστικής τους αλυσίδας.

 
Συστήματα Κοστολόγησης

Η κοστολόγηση είναι ένα αντικείμενο άμεσα συσχετισμένο με την εργασία ενός Μηχανικού Παραγωγής, ο οποίος καλείται να αξιολογηθεί στην ποιότητα των παραχθέντων προϊόντων και στο κόστος που απαιτήθηκε ώστε να τα παράγει. Σε αρκετές περιπτώσεις οδηγεί σε στοχευμένα έργα αναδιοργάνωσης και βελτίωσης επιχειρησιακών διαδικασιών.

 
Εσωτερικός Έλεγχος

Ο Εσωτερικός Έλεγχος (Internal Audit) είναι μία επιχειρησιακή διαδικασία διασφαλιστικού και συμβουλευτικού χαρακτήρα, σχεδιασμένη να προσθέτει αξία και να βελτιώνει τη λειτουργία του Οργανισμού. Βοηθά τον Οργανισμό να φέρει σε πέρας την αποστολή του, φέρνοντας μια συστηματική, πειθαρχημένη προσέγγιση στην αξιολόγηση και  βελτίωση της αποδοτικότητας των διαδικασιών διαχείρισης κινδύνων, ελέγχου και ορθής εταιρικής διαχείρισης.

 
Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη (Corporate Social Responsibility ή CSR) είναι η διαχείριση του αντίκτυπου της λειτουργίας μίας επιχείρησης τόσο στους άμεσους όσο και στους έμμεσους εμπλεκόμενους με αυτήν, άρα στην κοινωνία στην οποία λειτουργεί και αναπτύσσεται. Επομένως, το CSR δεν περιλαμβάνει μόνο τα κεφάλαια που διατίθενται από τις επιχειρήσεις για την επίλυση κοινωνικών προβλημάτων αλλά και τον τρόπο με τον οποίο επιτυγχάνει τη δική της διακυβέρνηση, την εκπλήρωση της αποστολής της, την εφαρμογή των αξιών της, τη συνεργασία της με κάθε είδους εμπλεκόμενο, την μέτρηση των αποτελεσμάτων και την κοινοποίησή τους.

 

 


Προσωπική Ιστοσελίδα Καθηγητή Νικόλαου Α. Παναγιώτου
Τομέας Βιομηχανικής Διοίκησης & Επιχειρησιακής Έρευνας
Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο