Εκτύπωση

Εισαγωγή στο Marketing

Διδάσκων: Δρ. Νικόλαος Α. Παναγιώτου, Επίκουρος Καθηγητής

 

Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος

Στο πλαίσιο του μαθήματος της Εισαγωγής στο Marketing πραγματοποιούνται παρουσιάσεις που καλύπτουν εισαγωγικές γνώσεις σε θέματα Marketing. Παρουσιάζονται βασικές έννοιες, ορισμοί και μεθοδολογικές προσεγγίσεις. Οι θεωρητικές γνώσεις συνδυάζονται με την ανάλυση χαρακτηριστικών μελετών περιπτώσεων που επιτρέπουν την κατανόηση της προσέγγισης του Marketing, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να σχετίζονται με έναν Μηχανικό. Το μάθημα καλύπτει την παρουσίαση βασικών δραστηριοτήτων του Marketing, όπως η στρατηγικη ανάλυση, η έρευνα αγοράς, η ανάπτυξη νέων προϊόντων. η σημασία του σήματος, η τοποθέτηση των προϊόντων σε κατάλληλα τμηματοποιημένες αγορές, η τιμολόγηση,  η αξιοποίηση παραδοσιακών και νέων καναλιών διανομής, η προώθηση των προϊόντων και η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων του Marketing.

Περιεχόμενο – Αντικείμενο

Το περιεχόμενο του μαθήματος καλύπτει την ακόλουθη θεματολογία:

  • Εισαγωγικά στοιχεία Marketing
  • Βασικές έννοιες και ορολογία
  • Εισαγωγή στο διεθνές Marketing
  • Μεθοδολογικό πλαίσιο ανάπτυξης δραστηριοτήτων Marketing
  • Η έννοια του προϊόντος
  • Τμηματοποίηση αγοράς, στόχευση και τοποθέτηση προϊόντων
  • Η τοποθεσία
  • Τιμολόγηση προϊόντων και υπηρεσιών
  • Προώθηση
  • Το Πρόγραμμα Marketing
  • Εργαλεία Marketing
  • Marketing & Νέα Οικονομία
  • Στρατηγικό Marketing

 

Προϋποθέσεις & Στόχοι

Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών και μελλοντικών Μηχανικών με θέματα που άπτονται του Marketing και των βασικών αρχών που το διέπουν. Μέσω του μαθήματος, οι φοιτητές θα εξοικειωθούν με την Ελληνική και Αγγλική ορολογία του Marketing, ενώ θα μπορούν να κατανοήσουν τον διαφορετικό τρόπο προσέγγισης των επιχειρησιακών θεμάτων από έναν Μηχανικό και έναν Marketeer. Περαιτέρω, βασικές καθημερινές δραστηριότητες του Marketing θα ερμηνευτούν σε βάθος και θα κατανοηθούν με έναν ουσιαστικότερο τρόπο. Η εξοικείωση με την οπτική του Marketing θα επιτρέψουν στους μελλοντικούς μηχανικούς να μπορούν να συνεργαστούν με μεγαλύτερη επιτυχία με συναδέλφους από τα τμήματα Marketing και Πωλήσεων αφού θα μπορούν να κατανοήσουν τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν τα επιχειρησιακά ζητήματα, ενώ ταυτόχρονα θα αντιλαμβάνονται καλύτερα τις διασυνδέσεις της εργασίας τους με αυτούς.

 

Προαπαιτούμενα για την παρακολούθηση του μαθήματος δεν υφίστανται.

 

Δραστηριότητες Διδασκαλίας

Στο πλαίσιο του μαθήματος διεξάγονται διαλέξεις, οι οποίες παρουσιάζουν όλες τις επιστημονικές προσεγγίσεις Marketing. Το θεωρητικό τμήμα των διαλέξεων θα υποστηρίζεται από πρακτικά παραδείγματα, στα οποία θα επεξηγείται η εφαρμογή της θεωρίας στην πράξη. Το μάθημα περιλαμβάνει την ανάπτυξη μελετών περιπτώσεων και την παρουσίαση οπτικοακουστικού υλικού που καλύπτει διαφορετικές περιοχές του Marketing, ενώ ενθαρρύνει την ενεργή συμμετοχή των φοιτητών. Η φύση του μαθήματος επιτρέπει την ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των φοιτητών και τη διαδραστική προσέγγιση για την ερμηνεία βασικών δραστηριοτήτων του Marketing.

 

Επιπλέον, στο πλαίσιο του μαθήματος κάθε φοιτητής αναλαμβάνει την εκπόνηση ατομικής εργασίας που ανατίθεται στην αρχή του εξαμήνου. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων παραδόσεων, οι φοιτητές παρουσιάζουν την εργασία τους στην αίθουσα και είναι διαθέσιμοι για απαντήσεις ερωτήσεων από τους συμφοιτητές τους και τον διδάσκοντα.

 

Υποστήριξη

Επίλυση αποριών και θεμάτων που απασχολούν τους φοιτητές πραγματοποιούνται τις ημέρες της διδασκαλίας του μαθήματος στο γραφείο του διδάσκοντα.

 

Μέθοδοι Αξιολόγησης

Η αξιολόγηση της επίδοσης των φοιτητών θα πραγματοποιηθεί μέσω τελικής γραπτής εξέτασης στο μάθημα (οι φοιτητές δεν επιτρέπεται να έχουν ανοικτές σημειώσεις, πέραν ενός φύλλου μεγέθους Α4, στο οποίο μπορούν να έχουν καταγεγραμμένο ότι επιθυμούν) αλλά και μέσω της ατομικής εργασίας του εξαμήνου. Οι σχετικές βαθμολογικές βαρύτητες είναι οι ακόλουθες:

  • Συνολική βαρύτητα ατομικής εργασίας: 50%.
  • Βαρύτητα τελικής γραπτής εξέτασης: 50%.

 

Για να μπορέσει ο φοιτητής να περάσει το μάθημα θα πρέπει ο μέσος όρος που θα λάβει να είναι άνω του πέντε και η βαθμολογία της γραπτής εξέτασης άνω του τέσσερα.

 

Βιβλιογραφία

Βασική Βιβλιογραφία:

Παναγιώτου Ν., Σημειώσεις Μαθήματος Εισαγωγή στο Marketing, Εκδόσεις ΕΜΠ, 2009.

Kotler P. & Keller K., Μάρκετινγκ Μάνατζμεντ, 12η Έκδοση, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2006.

 

Πρόσθετη Βιβλιογραφία:

Baker M. J., The Marketing Book, 5th Edition, Butterworth Heinemann, 2003.

Batey M., Brand Meaning, Routledge Taylor & Francis Group, 2008.

Chaffey D., Chadwick F. E., Johnston K. & Mayer R., Internet Marketing: Strategy, Implentation and Practice, Prentice Hall Financial Times, 2006.

Hair J. F. Jr., Bush R. P. & Ortinau D. J., Marketing Research Withn a Changing Information Environment, 2nd Edition, McGraw-Hill Irwin, 2002.

Sutton D. & Klein T., Enterprise Marketing Management: The New Science of Marketing, John Wiley & Sons, Inc.

Wilson R. M. S. & Gilligan C., Strategic Marketing Management: Planning, Implementation & Control, Elsevier Butterworh Heinemann, 2005.

 
Προσωπική Ιστοσελίδα Καθηγητή Νικόλαου Α. Παναγιώτου
Τομέας Βιομηχανικής Διοίκησης & Επιχειρησιακής Έρευνας
Σχολή Μηχανολόγων Μηχανικών
Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο